OVERSKRIFT

 
 

Social IT er en støtte for både mentor og mentee. Social IT giver mulighed for en sammenhængende, kontinuerlig støtte og empowerment!

 

For mentor

Med Social IT kan mentorerne inddrage konkrete værktøjer og tilbyde en støtte, der er uafhængig af tid og mentors fysiske tilstedeværelse.

Over afstand kan mentor:

  • Monitorere udvikling

  • Motivere

  • Støtte op og reducere kompleksitet

  • indsamle og dele data med relevante fagpersoner fx sagsbehandler

 

For mentee

For mentee er den fysiske støtte fra mentor ikke hver dag, eller nødvendigvis i lige præcis dét tidsrum døgnet, der er allermest behov for det. Ved at introducere social It som en del af samarbejdet, får mentee mulighed for, at have mentors støtte tilgængelig, også når mentor ikke er der. Fx at mentor og mentee sammen opretter kalenderaftaler, så mentee selvstændigt bliver mindet om møder med sagsbehandler, hvornår børnene skal hentes, eller mentor og mentee sammen opretter aftaler om angsteksponering,eksempelvis at mentee to gange dagligt skal gå en tur på 10 minutter. Social It giver altså en konkret støtte i hverdagen, også når mentor ikke er der. Samtidig stiller social It nogle krav til at mentee tager ejerskab og anvender støtten, det betyder empowerment!

 
 

Social IT har vist sig at kunne ...

 

Langtidsledige borgere der visiteres til et mentorforløb har ofte andre udfordringer end arbejdsløshed. Mange borgere visiteres desuden kun til et kortere forløb. Disse to forhold gør det vigtigt, at man har en realistisk tilgang, til hvad man kan opnå af resultater og at man sætter realistiske mål, der kan opfyldes hurtigt. Uanset borgerens vanskeligheder og varigheden af mentorforløbet kan social IT være en rigtig god idé.

Social IT har vist sig at kunne

  • Understøtte borgerens hukommelse og forbedre borgerens fremmøde til aftaler markant - via reminders. Fremmøde vurderes af mentorerne at være det første og blandt de mest væsentligste skridt ift. at hjælpe borgeren videre og tættere på arbejdsmarkedet.

  • skabe ro i hovedet hos borgeren - via digital kalender

  • motivere borgeren til at følge sin træning og opsætte egne mål - via Tankespil

  • give mentor mulighed for at følge hvordan borgeren har det mellem aftaler - via Tankespil

  • give borgeren redskaber til at graduere sin dag og i hvor høj grad de har nået dagens mål - via STRUKTUR

  • Giver borgeren en overskuelig og lettilgængelig kanal for at udtrykke trivsel/mistrivsel - via Tankespil

  • Handle selvstændigt trods social angst - via Iphone notes

  • Bryde ensomhed og tale med andre i samme situation - via FB ptsd gruppe

  • Skabe indsigts i og holde regnskab med alkoholmisbrug

Hun er begyndt selv at lave mad til hende og børnene. Det kan hun nu, fordi appen har gjort det muligt for hende at handle.
— Mentor, MATCH Gruppen
Vi har lavet remindere på at kigge i e-boks. Nu betaler hun sine regninger og hun gør det til tiden.
— Mentor, MATCH Gruppen

UDFORDRINGER VED BRUGEN AF SOCIAL IT

Mange langtidsledige borgere har udfordringer såsom en dårlig økonomi, usikre boligforhold, usikre sociale relationer, psykiske og/eller fysiske lidelser etc. I det hele taget kan de være påvirket af mange forhold i hverdagen, der gør det svært at tage imod social IT og at fastholde dem i arbejdet. Til gengæld er det de borgere med de største udfordringer der har det største potentiale for at blive kompenseret i hverdagen og social social IT kan være et af de værktøjer der kan bidrage.

Her er eksempler på de udfordringer, der kan opstå når man arbejder med social IT og bud på hvad der kan gøres
 

Ift. borgeren

  • Borgeren mister sin telefon og har ikke råd til en ny

  • måske er der en i borgerens netværk, der har en ekstra liggende?

  • Manglende strøm på smartphone

  • lav rutiner for opladning sammen med borgeren i afprøvningsperioden. Måske kan det være relevant at indkøbe en powerbank, hvis borgeren er meget på farten

  • Gentagende udskiftning af SIM-kort med nyt telefonnummer

  • Borgeren glemmer at lægge nye aftaler ind i sin kalender, selv om man har aftalt det

  • Til en opstart kan I lægge aftaler ind i kalenderen sammen inden i skilles. Der findes også en række kalendere som giver mulighed for at du opretter aftalerne på borgerens mobil fra din egen mobil - hvis borgeren giver tilsagn 

  • Borgeren har en periode med psykisk eller fysisk sygdom

  • Borgeren har kæresteproblemer, problemer med eksmand/kone, børn eller andre i sit nære sociale netværk

  • Borgeren er ude i et alvorligt misbrug

  • Opstart af brug af social IT skal ske mens borgeren har overskud. Det gør det lettere at fastholde brugen efterfølgende. Det er nødvendigt at udfordre sig selv som mentor og ikke give op på forhånd. Har borgeren afprøvet social IT i en periode med overskud og har borgeren stadig ikke udbytte, må det vurderes om arbejdet med social IT må sættes i bero for en stund.

  • Borgeren har en dom der skal afsones

  • Borgeren kan stadig have gavn af støtten fra social IT. Men det kan være nødvendigt at alliere sig med andre for at fastholde borgeren i brugen af social IT

 

Ift. mentor/systemet

  • Udskiftning af mentor

  • Hvis alle mentorer har den grundlæggende viden om social IT og social IT anvendes som et alment støtteredskab, lettes overveleringen af arbejdet med social IT. På sigt skal borgeren gerne beherske teknologien i tilstrækkeligt omfang til at det er ligeyldigt hvem der er mentor.

  • Manglende IT kompetencer hos mentor

  • den teknologi der arbejdes med skal som udgangspunkt være så simpel at alle kan tage den i anvendelse, hvis de sidder med teknologien i hænderne i ganske kort tid. Rigtig tit handler manglende kompetencer mere om en mental barriere eller måske modstand mod teknologi som redskab

  • Afslutning af mentorforløb før tid

  • det tager tid at få nye rutiner og et meget kort forløb kan derfor medføre at teknologien ikke er ordentligt hverdagsintegreret når forløbet stopper efter kort tid. Dette kan håndteres ved at borgeren introduceres for social IT med det samme når mentorforløbet opstartes og ved at pårørende inddrages i arbejdet til at give støtte når mentor ikke er der.

  • manglende mulighed for at støtte borgeren i indkøb af hardware, selv om han/hun profiterer af teknologien

 

Ift. teknologien

  • app’en koster noget og borgeren ved ikke hvad han/hun betaler for - de gratis kan mindre

    • det kan være relevant at starte med en gratis app først og herefter vurdere om borgeren profitere af social IT på et overordnet niveau. Langt de fleste app koster kun lidt og med gode erfaringer i ryggen, giver det måske mere mening at gøre investeringen - der typisk ligger på mellem 5 og 35 kr. .

  • mentor og borger bruger forskellige platforme og har ikke adgang til den samme app - fx IOS og Android

  • Mentor kan i nogle tilfælde kun oprette én bruger pr. app, selv om han/hun gerne vil bruge appen til flere borgere

  • app’en får mobilen til at køre langsommere

 


 

    OVERSKRIFT

     

    Alle borgere der har adgang til fx en smart phone eller tablet kan i princippet anvende social IT. Det handler om at anvende social IT, der matcher borgerens forudsætninger og behov samt at sætte realistiske mål og at starte i det små.

    Hos de borgere der er længst fra arbejdsmarkedet er potentialet for kompensation størst, men til gengæld kan implementeringen være vanskelig. Ift de borgere der er tættest på arbejdsmarkedet vil implementeringen af social IT formentlig være lettest fordi de har flere ressourcer men behovet for støtten vil omvendt være mindre. 

    Mange borgere der har været uden for arbejdsmarkedet i lang tid - eller aldrig har været inde på arbejdsmarkedet - kæmper med forskellige diagnoser og udfordringer såsom stress, ADHD, angst, social fobi, ptsd, depressioner, fysiske lidelser etc. Udfordringerne kommer til udtryk i hverdagen på forskellig vis. Nogle har fx svært ved at stå op om morgenen, eller at komme i bad, få bevæget sig eller få handlet. Rigtig mange har svært ved at huske aftaler. I mentorens arbejde med social IT gælder de samme principper som i alle andre dele af mentorindsatsen.

    Det er vigtigt, at man starter der, hvor borgerens umiddelbare behov er. Måske skal borgeren have social IT støtte til at huske rækkefølgen på en morgenrutine, eller at tage sin medicin. Der findes efterhånden social IT til de flestes behov.   

     

     

     

    Case: Cecilia lider af alvorlig ptsd. Så alvorlig at hun ikke kan mærke hvad hun har behov for. Ofte får hun kun det vand som kommer ind i munden ifm sin tandbørstning. Appen waterInn kan hjælpe hende til at huske at drikke.

     
    • Resumé af tekst til venstre
    • I form af punkter
    • Tommelfingerregler
    • Gode råd
    • Og lignende

    OVERSKRIFT

     
     

    Social IT er en støtte for både mentor og mentee. Social IT giver mulighed for en sammenhængende, kontinuerlig støtte og empowerment!

     

    For mentor

    Med Social IT kan mentorerne inddrage konkrete værktøjer og tilbyde en støtte, der er uafhængig af tid og mentors fysiske tilstedeværelse.

    Over afstand kan mentor:

    • Monitorere udvikling

    • Motivere

    • Støtte op og reducere kompleksitet

    • indsamle og dele data med relevante fagpersoner fx sagsbehandler

     

    For mentee

    For mentee er den fysiske støtte fra mentor ikke hver dag, eller nødvendigvis i lige præcis dét tidsrum døgnet, der er allermest behov for det. Ved at introducere social It som en del af samarbejdet, får mentee mulighed for, at have mentors støtte tilgængelig, også når mentor ikke er der. Fx at mentor og mentee sammen opretter kalenderaftaler, så mentee selvstændigt bliver mindet om møder med sagsbehandler, hvornår børnene skal hentes, eller mentor og mentee sammen opretter aftaler om angsteksponering,eksempelvis at mentee to gange dagligt skal gå en tur på 10 minutter. Social It giver altså en konkret støtte i hverdagen, også når mentor ikke er der. Samtidig stiller social It nogle krav til at mentee tager ejerskab og anvender støtten, det betyder empowerment!

     
     

    OVERSKRIFT

     
     

    Social IT er en støtte for både mentor og mentee. Social IT giver mulighed for en sammenhængende, kontinuerlig støtte og empowerment!

     

    For mentor

    Med Social IT kan mentorerne inddrage konkrete værktøjer og tilbyde en støtte, der er uafhængig af tid og mentors fysiske tilstedeværelse.

    Over afstand kan mentor:

    • Monitorere udvikling

    • Motivere

    • Støtte op og reducere kompleksitet

    • indsamle og dele data med relevante fagpersoner fx sagsbehandler

     

    For mentee

    For mentee er den fysiske støtte fra mentor ikke hver dag, eller nødvendigvis i lige præcis dét tidsrum døgnet, der er allermest behov for det. Ved at introducere social It som en del af samarbejdet, får mentee mulighed for, at have mentors støtte tilgængelig, også når mentor ikke er der. Fx at mentor og mentee sammen opretter kalenderaftaler, så mentee selvstændigt bliver mindet om møder med sagsbehandler, hvornår børnene skal hentes, eller mentor og mentee sammen opretter aftaler om angsteksponering,eksempelvis at mentee to gange dagligt skal gå en tur på 10 minutter. Social It giver altså en konkret støtte i hverdagen, også når mentor ikke er der. Samtidig stiller social It nogle krav til at mentee tager ejerskab og anvender støtten, det betyder empowerment!

     
     

    More than just a housing complex.

     

    Bryant Hill is more than just a housing complex – it's a neighborhood, and any good neighborhood comes with amenities for the locals. When we built Bryant Hill, we handpicked these fine establishments to join our community.

     

     

    Coffeeshop

    Branch City Coffee Roasters

    Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Fusce dapibus, tellus ac cursus commodo, tortor mauris condimentum nibh, ut fermentum massa justo sit amet risus.

    Poolhouse

    The Vista Club at Cliffside Drive

    Aenean eu leo quam. Pellentesque ornare sem lacinia quam venenatis vestibulum. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Praesent commodo cursus magna, vel scelerisque nisl consectetur et.

     

    Coworking Space

    Assembly Sydney East

    Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem.

    Workshop

    The Foundry

    Donec id elit non mi porta gravida at eget metus. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Curabitur blandit tempus porttitor. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula.